Zijn de werkzaamheden aan de Oostdam eigenlijk wel nodig?

Sinds enkele weken worden Woerdenaren geconfronteerd met verkeersopstoppingen in het centrum van Woerden. Aan de Oostdam zijn werkzaamheden begonnen waardoor er veel verkeersoverlast is ontstaan. De werkzaamheden zijn pas zeer kort voor aanvang aangekondigd en hebben veel omwonenden en ondernemers in de Binnenstad verrast.

De eerste week was de ellende niet te overzien. Op enig moment stonden de files van de Oostdam tot aan het kruispunt bij de Lidl aan de Boerendijk. Door het, 24 uur per dag, inzetten van zeven verkeersregelaars stroomt het verkeer buiten de spitsuren redelijk door. Extra kosten voor de gemeente voor deze verkeersregelaars: € 40.000,– per week.

Inmiddels buigt het College van Burgemeester en Wethouders zich over oplossingen om dit bijna anderhalf jaar durende project in goede banen te leiden. De verantwoordelijk wethouder is het inmiddels allemaal wat te veel geworden en hij zit inmiddels al weer enkele weken ziek thuis.

Alles begint met de vraag of deze werkzaamheden überhaupt wel nodig zijn? Wat is er aan de hand? In 2017 heb ik zelf bij de buitendienst van de gemeente Woerden melding gemaakt van het verzakken van de weg aan de Oostdam. Daarbij heb ik mijn zorg uitgesproken over het ontstaan van een sinkhole. De gemeente heeft de situatie bekeken en geen gevaarlijke situatie kunnen constateren. Het gat dat in de weg was ontstaan werd met wat asfalt gedicht.

Toen begin 2018 bleek dat de weg maar bleef verzakken heb ik wederom een melding gedaan en toen is inderdaad geconstateerd dat een ondergrondse duiker (buis waardoor water van de ene kant van de singel naar de andere kant kan stromen) was bezweken. Er heeft toen een spoedreparatie plaatsgevonden waarbij er beton is gestort in de kapotte duikerbuis en de weggespoelde grond is aangevuld. De weg is eenvoudig hersteld en sindsdien is de grond en de weg stabiel. Geen noodzaak dus om stel op sprong een grote renovatie uit te voeren.

Je kunt je zelfs afvragen of een duiker op die locatie strikt noodzakelijk is? Sinds het vullen van de ingestorte duiker met beton is er geen directe communicatie tussen de twee delen van de Singel die door de duiker met elkaar verbonden zijn. Maar de rest van de Singel vormt natuurlijk een geheel waardoor er altijd vers water in alle delen van de Singel terecht komt. Het volledig afsluiten van de duiker met beton heeft in ieder geval de laatste twee jaar niet tot onoverkomelijke problemen geleid.

Als het College van B en W de waterverbinding op de Oostdam had willen herstellen dan had ze dat, naar mijn mening, moeten doen door middel van de techniek “horizontaal gestuurd boren”. Dit is een techniek die o.a. door het Woerdense bedrijf van leeuwen wordt uitgevoerd en waarbij er onder de grond een buis wordt geboord. Dat kan tot aan buizen met een diameter van 70 cm (is ook de diameter van de ingestorte duikerbuis) en kan zelfs tot over afstanden van honderden meters. Door het gebruiken van deze techniek had de weg aan de Oostdam helemaal niet opengemaakt te worden en was de verkeersoverlast achterwege gebleven.

Het college van B en W heeft echter besloten dat ze niet alleen de duikerbuis wil laten vervangen maar ook een duikerbrug wil aanleggen zodat er kleine bootjes onder de Oostdam door kunnen varen. Dat is puur, het initiatief van het College want daar heeft niemand om gevraagd. Er zijn maar enkele inwoners van Woerden met een sloepje terwijl vrijwel alle Woerdenaren wel eens gebruik maken van de Oostdam in hun vervoersbewegingen. Sommige mensen gebruiken deze weg zelfs meerdere malen per dag. Veel mensen hebben dus last, terwijl er straks maar weinig mensen de lusten ervaren.

De duikerbrug die nu wordt aangelegd was over uit een project uit Zegveld. Dat is op zich al een blog waard maar ik zal me hier beperken tot het gegeven dat er een brug over was uit een ander project (er waren drie duikerbruggen besteld maar er bleken er maar twee nodig). Wanneer de gemeente Woerden deze derde brug niet bij de aannemer zou afnemen zou er een boetebeding in werking treden. De gemeente zat dus met een duikerbrug in haar maag en het leek hen wel leuk om die dan maar in de Oostdam te leggen.

Zo is het college van B en W in staat gebleken om van geen probleem (een stabiele met beton volgestorte duikerbuis) om te zetten in een totale verkeerschaos die een enorme kostenpost voor onze toch al armlastige gemeente gaat vormen. De ambities van dit College zijn echt grenzeloos.

Reem Bakker,
Gemeenteraadslid voor Woerden&Democratie.

Blog 11.12.2020