De renovatie en het onderhoud van de openbare ruimte
Probleem: Het onderhouden van de openbare ruimte is heel erg duur. Dat komt voor een belangrijk deel door de slappe bodem waarop onze gemeente ligt. Alles verzakt. Dicht tegen de Oude Rijn ligt onder de grond een dikke stevige kleilaag, daar zakken we minder maar hoe verder we van de Rijn afgaan des te slapper de bodem is. In De Meije verzakt de bodem ongeveer 22 millimeter per jaar. Er is berekend dat er jaarlijks in de gemeente 20 miljoen euro nodig is voor het buiten onderhoud. In de afgelopen jaren is het beschikbare bedrag gedaald naar 12 miljoen. Daarmee ontstaat veel achterstallig onderhoud en komt de gemeente uiteindelijk in de financiële problemen. We zien in onze gemeente op dit moment veel verzakte wegen en stoepen en ander achterstallig onderhoud. Op dit moment vervangt de gemeente Woerden zelfs alleen als de veiligheid in het geding is. Dat is de minimale wettelijke plicht.
Oplossing: Regelmatig onderhoud voorkomt vroegtijdige vervanging. We zullen een minder onderhoudsgevoelige infrastuctuur moeten aanleggen. Dat betekent helaas veel staal en beton. We moeten niet onnodig vervangen wat nog goed is. De Polanertunnel dus gewoon behouden. We moeten terughoudend zijn ten aanzien van het aanleggen van nieuwe infrastructuur zoals de Rembrandtbrug. Als we dat toch doen zullen we financiële voorzieningen moeten treffen voor het onderhoud. Wij stoppen met de verloedering van Woerden en investeren meer geld in het onderhoud van de buitenruimte. We willen een nette gemeente zijn, waarin we het samen gezellig, heel en schoon houden. Daar hoeven we geen prijzen mee te winnen.
Dit doen wij door:
- Achterstanden worden opgelost voordat we aan nieuwe projecten beginnen (o.a het ophogen van de Molenwijk in Harmelen). Er is in de openbare ruimte te veel bezuinigd in de afgelopen vier jaar.
- Bij recentelijk opgeleverde werken die niet aan de wensen van omwonenden voldoen gaan wij die met grote spoed eerst naar wens van omwonenden afronden, voordat er aan iets nieuws wordt begonnen (o.a. Hollandbaan, Boerendijk, Oostdam).
- Minder maaien meer wilde natuur. Daar waar hoge bermen tot gevaarlijke verkeerssituaties kunnen leiden houden we de bermen wel kort en overzichtelijk.
- Wegen, fietspaden, wandelpaden op orde. De gemeente is goed toegankelijk voor mensen met een beperking. De fiets wordt een steeds belangrijker vervoersmiddel voor korte afstanden. Er moeten dus goede en veilige fietspaden komen, die verzakken ook minder snel dan autowegen.
- We starten geen nieuwe grote infrastructurele werken voordat de huidige basis op orde is.
- We heroverwegen de Rembrandtbrug. Deze is heel erg duur (€ 26.000.000,–) en het is maar de vraag of deze met de vernieuwde Boerendijk, Hoge Rijndijk en de vernieuwde Hollandbaan nog wel nodig is? We nemen liever aanvullende maatregelen op die drie wegen.
- Geen afsluiting Polanertunnel. Deze tunnel is nog goed en er wordt veel gebruik van gemaakt.
- De consequenties van de bouwplannen in Snellerpoort op het verkeer in Woerden-Oost (Steinhagenseweg) moeten beter in kaart gebracht worden. Indien daar door de extra bebouwing extra verkeersdrukte ontstaat, zal de aanleg van een Oostelijke randweg overwogen moeten worden. Deze weg zal voor een groot deel gefinancierd en onderhouden moeten worden uit de opbrengsten van de bouwplannen van Snellerpoort.
- De fietser is in de gemeente Woerden te vaak slachtoffer van een verkeersongeluk. Wij willen investeren in veiligheid met name voor de fietser. Vooral op routes naar scholen.
- We stoppen met het verder afbouwen van het aantal parkeerplaatsen voor auto’s in de gemeente Woerden. De auto blijft voor velen een belangrijk een belangrijk vervoermiddel en daarvoor moet dus voldoende parkeergelegenheid komen. Mocht in de toekomst blijken dat het autogebruik toch afneemt dan kunnen vrijgekomen parkeerplaatsen altijd nog anders gebruikt worden (bebouwing, plantsoen of kinderspeelplaats). Parkeren bij winkels moet zo goedkoop mogelijk en het liefst gratis.
- Wij willen meer prullenbakken in de openbare ruimte die ook regelmatig geleegd worden. Hondenpoep op straat wordt zwaar bestreden. Het afvalbeleid van de gemeente Woerden is te duur. We nemen maatregelen om dit goedkoper te maken zonder al te grote veranderingen in het beleid. In buurten waar eerst ondergronds afval werd ingezameld en nu kliko’s staan, gaan we de bewoners helpen om het afval netjes en gebruiksvriendelijk te verzamelen en af te voeren.
- We doen niet mee aan wedstrijden als de aantrekkelijkste binnenstad van Nederland, de groenste Groene Hartgemeente of fietsstad van Nederland. De gemeente Woerden moet er naar onze mening gewoon netjes, veilig en groen uitzien, niet alleen de binnenstad. Dit maakt van onze gemeente ook tot een plek waar bezoekers naar toe komen om te recreëren. Met leuke activiteiten en evenementen die opgezet worden door ondernemers en Woerdenaren maken we Woerden samen gezellig.