Onze visie op verkeer
In 2017 is er door de gemeenteraad, na intensieve samenwerking met een werkgroep bestaande uit inwoners en ondernemers, een verkeersvisie aangenomen. Aan die visie houden wij in hoofdlijnen vast. Die visie kent 11 hoofdthema’s, te weten: hulpdiensten, voetgangers, fietsers, landbouwverkeer, openbaar vervoer, autoverkeer in het centrum, autoverkeer in de gemeente, autoverkeer langs de gemeente, parkeren, geluid en luchtkwaliteit.
Dit gaan wij doen:
- Hulpdiensten moeten snel bij een incident kunnen komen om zo hun opkomsttijden te kunnen halen.
- Stoepen zijn goed begaanbaar en veilig. Ook voor mensen met een rollator of die anderszins slecht ter been zijn.
- We beginnen met het maken van een hoofdinfrastructuur van voor iedereen goed begaanbare voetpaden.
- Fietsmobiliteit neemt steeds meer toe. Afstanden tot 15 kilometer zullen steeds vaker en door steeds meer mensen met de (elektrische) fiets worden gedaan. Daarvoor moet een goede fietsinfrastructuur komen. De fietser is kwetsbaar en moet daarom beschermd worden tegen gemotoriseerd verkeer. Sommige fietsers moeten zich zelf beter aan de regels houden.
- Woerden blijft een landbouwgemeente. Daar hoort landbouwverkeer bij. Dat verkeer krijgt de ruimte maar moet zich ook wel realiseren dat ze een gevaar voor anderen kunnen vormen. Dus zien wij graag conservatief rijgedrag in de tractor.
- Met het openbaar vervoer moeten alle delen van de gemeente goed bereikbaar zijn. De stad Woerden kan alleen een regiofunctie hebben als het vanuit die regio goed te bereiken is. Vanuit de stad moet via de trein de rest van Nederland ook goed te bereizen zijn.
- Het centrum van Woerden moet goed met de auto te bereiken zijn. Ook moet er voldoende parkeergelegenheid zijn. Goedkoop en het liefst gratis.
- Autoverkeer verplaatst zich binnen Woerden zo veel mogelijk via hoofdwegen met gescheiden fietspaden. Deze wegen worden zo ingericht dat door de politie de maximum snelheid goed te handhaven is. Er wordt gezorgd voor voldoende parkeerplaatsen in wijken, buurten en bij winkelgebieden zodat er voor alle automobilisten voldoende parkeergelegenheid is. Binnen wijken wordt zoveel mogelijk gestreefd naar een maximum snelheid van 30 km/u.
- Autoverkeer dat vanuit de stad en de dorpen naar elders gaat verplaatst zich via de kortste weg naar randwegen, waar ook verkeer dat langs Woerden gaat zich over verplaatst.
- Er zijn theorieën die stellen dat in de toekomst steeds minder mensen een eigen auto zullen bezitten. De gemeente Woerden moet de ontwikkeling van het eigen auto bezit monitoren maar niet sturen. Pas als er daadwerkelijk minder auto’s komen kan het aantal parkeerplaatsen worden afgebouwd. Parkeren wordt goedkoop of helemaal gratis.
- Geluidsoverlast door verkeer wordt in onze gemeente zo veel mogelijk beperkt. Dat geldt ook voor de geluidsoverlast van de rijks snelweg en het luchtverkeer.
- Om de twee jaar moet de gemeenteraad en de inwoners van Woerden door het college van b en w geïnformeerd worden over de luchtkwaliteit binnen de gemeente Woerden. Private meetstations van inwoners en ondernemers kunnen gebruikt worden in een lokaal meetnetwerk. Dat gaan we inventariseren.